Zdaniem saz

Podsumowanie roku 2015

Jarosław Adamkiewicz, prezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia:

 

- W mijającym roku mogliśmy obserwować rosnący trend rynku pracownika w większości sektorów gospodarki. Trend ten będzie się pogłębiał również w 2016 roku. Odpływ ponad miliona młodych osób zagranicę w tym roku i starzejące się społeczeństwo to jedne z przyczyn zaistniałej sytuacji. Z badań wynika, że już za 15 lat na rynku pracy będzie o 3 mln Polaków mniej niż dziś.

Coraz więcej pracodawców ma  problem z pozyskaniem kandydatów do pracy. Wśród specjalistów najczęściej poszukiwanych przez pracodawców znajdują się  wykwalifikowani pracownicy fizyczni (spawacze, ślusarze, tokarze, szwaczki, operatorzy wózków widłowych, mechanicy i elektromonterzy), inżynierowie (szczególnie łączący kompetencje techniczne ze sprzedażowymi oraz zajmujący się optymalizacją procesów) pracownicy IT oraz handlowcy.

 

- Trudności w znalezieniu odpowiedniej kadry dla pracodawców będą wiązać się ze zwiększeniem wydatków na rekrutację, poszukiwaniem alternatywnych metod pozyskiwania pracowników oraz przemyślanymi działaniami HR i biznesu, które w sposób kompleksowy zbudują wizerunek przyjaznego pracodawcy. Aby skutecznie przyciągnąć wartościowych i kompetentnych pracowników, firmy powinny pamiętać o wymaganiach finansowych i pozapłacowych obecnych kandydatów, ale także o budowaniu wizerunku dobrego pracodawcy (employer branding) i usprawnianiu własnych procesów rekrutacyjnych. Pieniądze przestają być jedynymi i najistotniejszym motywatorem do zmiany pracy. Działy HR powinny zwrócić uwagę na takie czynniki jak: atmosfera w pracy, kultura organizacyjna firmy i motywatory pozapłacowe,  a także  poczucie wśród pracowników identyfikacji z firmą i świadomość posiadania realnego wpływu na jej rozwój.

 

- Jednocześnie spodziewamy się iż w przyszłym roku pracodawcy coraz częściej będą korzystać z usług agencji zatrudnienia. Pozwoli to firmom skupić się na kluczowej działalności biznesu, zaoszczędzając w ten sposób czas i pieniądze. Dla agencji zatrudnienia istotne będzie zwrócenie szczególnej uwagi na relacje z kandydatami. Bardzo ważne jest, aby rekrutrzy poprzez swoje zachowanie potrafili zbudować wśród swoich kandydatów zaufanie, nie tylko poprzez skuteczne i profesjonalne prowadzenie procesów rekrutacyjnych, ale także poprzez eksperckość – ciągłe pogłębianie swojej wiedzy o obszarze rynku, w którym się rekrutuje i dzielenie się nią. W budowaniu wizerunku konsultanta-eksperta istotna będzie obecność na targach, konferencjach, imprezach branżowych, a także w mediach. Nieoceniona jest tu rola profesjonalnych mediów społecznościowych, które dają ogromne możliwości dotarcia z informacją do swojej sieci kontaktów, w tym wielu kandydatów.

 

- Zauważalny jest również brak chętnych do pracy na stanowiskach niższego szczebla, dlatego coraz częściej agencje nastawiają są na pracowników z Wschodniej granicy. Już teraz mamy ponad 500 tys. zarejestrowanych pracowników z Ukrainy, mówi się dodatkowo o około 200 tys. osób pracujących na czarno. Wzrost zatrudnienia pracowników ukraińskich będzie się zwiększał w przyszłym roku, co spowodowane jest przede wszystkim rosnącymi potrzebami polskich przedsiębiorstw.

 

Członkowie SAZ