image-description

POLSCY INŻYNIEROWIE CHĘTNI DO RELOKACJI, LECZ CZASEM BRAK IM UMIEJĘTNOŚCI I ZNAJOMOŚCI JĘZYKÓW

Jak wynika z badań firmy inżynierskiej i rekrutacyjnej Bergman Engineering aż 75% polskich inżynierów pracujących na kontrakcie jest chętnych do relokacji w kraju lub zagranicę, jednak nie zawsze posiadają odpowiednie umiejętności miękkie lub wystarczającą znajomość języków obcych. Doświadczenia AHK Polska potwierdzają ten trend, według obserwacji jedynie 75% polskich inżynierów w Niemczech posługuje się jednym językiem obcym i jest to w 85% język angielski a tylko ok. 15% inżynierów posługuje się językiem niemieckim.
 

  • Contracting to najszybciej rozwijająca się forma zatrudnienia wśród inżynierów
  • 75% inżynierów jest chętnych do relokacji, jednak nie zawsze mają wystarczające umiejętności miękkie
  • Polscy inżynierowie w Niemczech zarabiają średnio 18 000zł miesięcznie
  • 25% firm w Niemczech ma problemy ze znalezieniem inżynierów, lecz tylko 15% inżynierów z Polski mówi po niemiecku

Contracting to dynamicznie rozwijająca się forma zatrudnienia w Europie Zachodniej, szczególnie w Niemczech. W Polsce dotąd raczkowała, ostatnio przeżywa wyraźne ożywienie, szczególnie w branżach takich jak: produkcja i przemysł maszynowy, usługi dla firm i IT. Jarosław Adamkiewicz, Prezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia wyjaśnia: „Obserwujemy coraz większe zainteresowanie pracodawców tą formą współpracy. Firmy poszukują pracowników kontraktowych już nie tylko ze względu na brak możliwości zatrudnienia pracowników na stałe (np. z uwagi na zamrożenie procesów rekrutacyjnych, konieczności znalezienia osoby w krótkim czasie lub ze względu na wypadki losowe), ale przede wszystkim ze względu na możliwość skorzystania z doświadczenia i kompetencji wysoko wykwalifikowanego specjalisty”.

Brak umiejętności miękkich

Bergman Eningeering, firma inżynierska i rekrutacyjna, obserwuje największe zapotrzebowanie na inżynierów wśród następujących branż: Automotive, Gas & Oil, Energetyka, Nowe Technologie oraz Infrastruktura. Najczęściej poszukiwanymi specjalistami są:

  • Technolog/inżynier procesu
  • Konstruktor R&D/Dyrektor
  • Inżynier jakości
  • Inżynier ds. planowania
  • Automatyk
  • Inżynier oprogramowania wbudowanego
  • Specjalista ds. Energii
  • Specjalista ds. wydobycia
  • Proces Planner
  • Inżynier zarządzania Jakością
  • Inżynier Konstruktor
  • Inżynier ds. Testów automatycznych
  • Inżynier Obróbki Skrawaniem
  • Inżynier Produktu
  • Inżynier budownictwa- infrastruktura

 

Jak wynika z badań Bergman Engineering przeprowadzonych wśród polskich inżynierów kontraktowych i interim managerów, 60% ankietowanych zauważyło iż obecnie na rynku pracy pojawia się coraz więcej ofert pracy, jednak nie zawsze są one łatwo dostępne. Prezes Bergman Engineering, Tomasz Szpikowski powód takiego stanu rzeczy upatruje w niewystarczających umiejętnościach miękkich polskich absolwentów: „Z jednej strony polskie uczelnie kończą jedni z najlepiej wykształconych inżynierów w Europie, z drugiej brak jest w kraju centrów badań i rozwoju z prawdziwego zdarzenia, w których studenci mogliby zdobywać praktykę, specjalizować się i rozwijać swoje umiejętności miękkie jak choćby praca w zespole, zarządzanie projektem, umiejętności komunikacyjne i kompetencje przywódcze”. Problem stanowi również brak znajomości języka np. niemieckiego na poziomie technicznym.

 

Chętni do relokacji

Jak wynika z badań firmy Bergman Engineering, ponad 75% ankietowanych inżynierów jest gotowych na relokację w poszukiwaniu wymarzonej pracy.  Zależy to w znacznym stopniu od oferty, którą otrzymają, możliwości przedłużenia potencjalnego kontraktu oraz budowania swoje kariery zawodowej w celu zdobycia większych kwalifikacji. Wiąże się to bowiem najczęściej z wyższymi zarobkami i poprawą statutu społecznego.

Polscy inżynierowie chętnie relokują się do dużych miast i stref ekonomicznych, w których powstają nowe centra badań i rozwoju np. centrum Samsunga, Google oraz mniejsze w fazie budowy. Zagraniczne najbardziej pożądane kierunki to: Niemcy, Wielka Brytania oraz szczególnie Skandynawia.  Jak przyznaje Tomasz Szpikowski „W Polsce, w branży motoryzacyjnej inżynier zaraz po studiach zarabia od 3,5 do 5 tys. zł. Dla inżyniera z doświadczeniem zarobki kształtują się między 6 a 9 tys. zł, a pracujący w branży o Oil&Gas w Norwegii, zarabiają nawet między 30 a 40 tys. zł na miesiąc.”

 

Polscy inżynierowe a contracting

Mimo ogromnego zapotrzebowania i zwiększającej się popularności contractingu, część badanych inżynierów podchodzi sceptycznie do tej formy zatrudnienia – aż 43% z nich stwierdziło, że nie preferuje jej przede wszystkim ze względu na brak wiedzy na jej temat. Respondenci jako główną przeszkodę w zatrudnieniu na zasadzie contractingu podali krótki okres zatrudnienia oraz brak zabezpieczeń praw pracownika Kodeksem Pracy. Głównymi zaletami, jakie dostrzegli była możliwość pracy dla kilku podmiotów jednocześnie, szczególnie w przypadku branży IT (62% ankietowanych), możliwość negocjowania kwoty wynagrodzenia dzięki niższym kosztom zatrudnienia (50%) oraz większa swoboda przy ustalaniu warunków współpracy (37%).

 

Polscy inżynierowie w Niemczech

Średnie zarobki inżyniera w Niemczech wynoszą około 4 400 euro (18 000 zł). Uzależnione jest to zarówno od branży, rejonu kraju, zakresu obowiązków, stażu pracy, jak i wykształcenia. Najlepiej opłacani są w Niemczech inżynierowie elektronicy (średnio około 4 800 euro/20 000 zł miesięcznie), inżynierowie maszyn budowlanych (przeciętnie około 4 600 euro/19 000 zł) oraz inżynierowie w branży chemicznej (średnio około 4 600 euro/ 19 000 zł). Inżynierowie z wykształceniem uniwersyteckim mogą liczyć na zarobki o prawie 1000 euro wyższe od pracowników, którzy ukończyli 3 letnie studia inżynierskie. Na najwyższe płace liczyć można we Frankfurcie nad Menem (przeciętnie około 4 700 euro/19 500 zł).

 

Wizerunek polskich inżynierów w Niemczech

Jak trudno jest znaleźć pracodawcom niemieckim idealnego kandydata wskazują statystyki dotyczące rynku pracy 2013/2014 opracowane przez DIHK (Centralę Niemieckich Izb Przemysłowo-Handlowych) i opublikowane w marcu bieżącego roku, z których wynika, iż średnio 25% firm w Niemczech ma problem ze znalezieniem inżynierów, a w grupie firm zatrudniających pomiędzy 200 a 1000 pracowników nieobsadzonych jest około 30% stanowisk.

Polacy od dawna współpracują z firmami niemieckim zarówno w Polsce jak i zagranicą, znając oczekiwania firm niemieckich oraz oferowane przez nie warunki zatrudnienia. Niewątpliwie polscy specjaliści są cenieni za wielkie zaangażowanie, elastyczność oraz umiejętność wychodzenia poza schematy i radzenia sobie w nadzwyczajnych sytuacjach. Natomiast elementami wymagającymi poprawy są uporządkowanie oraz dokładność w wykonywaniu powierzonych zadań. Anna Kardymowicz, menedżer działu doradztwa personalnego w Polsko-Niemieckiej Izbie Przemysłowo- Handlowej potwierdza: „Polscy inżynierowie są przede wszystkim cenieni przez niemieckich pracodawców za ich rzetelną wiedzę merytoryczną, elastyczność oraz gotowość do pracy wielozadaniowej. Piętą achillesową polskich inżynierów jest ich słaba znajomość języków obcych. Jak wynika z doświadczeń AHK Polska jedynie 75% inżynierów posługuje się jednym językiem obcym i jest to w 85% język angielski a tylko ok. 15% inżynierów posługuje się językiem niemieckim.”

 

Kontakt dla mediów:

Magdalena Krakowczyk
PR Manager
Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia
Tel. 666 171 728
Email: m.krakowczyk@saz.org.pl
www.saz.org.pl

 

O Stowarzyszeniu Agencji Zatrudnienia

Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia (SAZ) to największa w Polsce branżowa organizacja pracodawców zrzeszająca agencje specjalizujące się w dostarczaniu wybranych usług HR: rekrutacji stałej do pracy w kraju i za granicą na różne szczeble organizacji, doradztwa personalnego, pracy tymczasowej i outsourcingu.

W chwili obecnej Członkami SAZ jest ponad sześćdziesiąt agencji. Członkowie SAZ posiadają ponad 300 biur, oddziałów i przedstawicielstw na terenie całego kraju i za granicą. W poprzednim roku ich Klientami było ponad 7000 przedsiębiorstw, polskich i zagranicznych.

Organizacja reprezentuje zarówno podmioty duże, ogólnokrajowe i międzynarodowe, jak i regionalne i lokalne, działające w kilku województwach lub mniejszych ośrodkach. Tak szeroki przekrój profili działalności Członków pozwala postrzegać kwestie środowiska usług HR w sposób kompleksowy.

 

O Bergman Engineering

Bergman Engineering to firma inżynierska i rekrutacyjna. Firma posiada ponad 130-letnią tradycję inżynierską. Bergman Engineering posiada biura w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii, oferując usługi z zakresu expert – recruitment (Rekrutacja w zakresie inżynierii i branży IT – praca przy projektach (wynajem inżynierów) lub staże zatrudnienie u klienta), usług inżynieryjnych (Produkcja, doradztwo w produkcji seryjnej, tworzenie projektów, jak również inne usługi dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta) oraz industrial design (usługi konstruktorskie CAD/CAM (Catia, Creo / ProEngineer, Solid Works, Solid Edge, Unigraphics NX, AutoCAD, Autodesk Inventor) w dedykowanych biurach lub na miejscu u klienta).

 

O Badaniu Bergman Engineering

Badanie Bergman Engineering zostało przeprowadzone w okresie od września 2013 do stycznia 2014. Ankieta składała się z 10 pytań dotyczących obszarów związanych z podjęciem pracy w oparciu o umowę contractingową. W większości były to pytania zamknięte. Ankieta poruszała szereg zagadnień związanych z obszarem rynku pracy inżynierów w Polsce. Główny celem było poznanie stosunku ankietowanych do podjęcia pracy w oparciu o umowę contractingową, jednak pojawiały się również pytania związane z ewentualnymi trudnościami na jakie napotykamy przy poszukiwaniu pracy dla inżyniera. W ankiecie udział wzięło ponad 300 wysoko wykwalifikowanych inżynierów kontraktowych lub  interim menedżerów. Uczestnicy badania to w większości mężczyźni (85% ankietowanych), w wieku 31-45 lat (43%) i 24-30 lat (34%), ze stażem pracy 6-10 lat (37%) oraz 11-20 lat (30%). 

Info_o_contractingu26062014.pdf

Kontakt

StowarzyszeniE Agencji Zatrudnienia

ul. Koszykowa 69 lok. 3, 00-667 Warszawa
t:
+48 22 623-85-53
e:
biuro@saz.org.pl
 
 
Sprawdz dojazd